30 września, w Jędrzejowie na stacji kolejki wąskotorowej odbyło się podpisanie umów
o współfinansowaniu Kolejki Wąskotorowej „Ciuchcia Expres Ponidzie”.
OBECNI BYLI I UMOWY PODPISYWALI: Marszałek Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski, Członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Marek Jońca, Starosta Jędrzejowski Paweł Faryna, Burmistrz Jędrzejowa Marcin Piszczek , Zastępca Burmistrza Pińczowa Beata Kita, Skarbnik Powiatu Pińczowskiego Anita Głuszek, Wójt Gminy Imielno Zbigniew Huk, Wójt Gminy Kije Tomasz Socha .
Zgodnie z zawartymi porozumieniem, 60 proc. kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa, a pozostałe 40 proc. samorządy powiatowe
i gminne, przez których tereny przebiega trasa kolejki.
Od maja przyszłego roku, pociągi mają kursować na dwóch trasach: Jędrzejów – Motkowice oraz Pińczów – Umianowice. Zanim się to stanie trzeba przeprowadzić kapitalny remont taboru, a także torów, wiaduktów oraz mostów. Zaczniemy od remontu dachu parowozowni w Jędrzejowie, aby bezpiecznie zacząć naprawiać tabor. Będę się starał, aby wzmocnić zespół pracowników, którzy będą się zajmowali sprawami kolejki, ale również marketingiem i promocją. Docelowo chcemy doprowadzić do tego, że kolejka będzie jeździć nie tylko w weekendy, ale na co dzień – powiedział Dyrektor Parków Krajobrazowych Tomasz Hałatkiewicz.
Kolejna konieczna inwestycja, to remont mostów i estakad. Dzięki temu będzie można przywrócić ruch na całym 34-kilometrowym szlaku, między Jędrzejowem a Pińczowem. Obecnie przygotowywana jest cała dokumentacja techniczna. Wstępna założenia przygotowała Politechnika Świętokrzyska.
Kolejka dysponuje trzema dużymi lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej, z lat 1966 – 80 oraz małą lokomotywą, tzw. Lidką wyprodukowaną w 1966 roku w zakładach Fablok w Chrzanowie (Px48). Tabor liczy kilkanaście wagonów osobowych i towarowych oraz specjalnych np. pług, cysterna oraz platforma.