Zwrot prezentu

1892

Święta już za kilka dni. Kupując prezenty, szczególnie na ostatnią chwilę, często zastanawiamy się, czy spodobają się naszym bliskim. Czy obdarowany albo my sami będziemy mogli zwrócić nietrafiony prezent?

Przede wszystkim, jeżeli kupiliśmy coś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu rzeczy zależeć będzie od sprzedawcy. Przepisy nie przyznają bowiem konsumentowi prawa do dokonania zwrotu towaru pełnowartościowego, czyli odstąpienia od umowy sprzedaży takiej rzeczy.

Dokonać zwrotu w sklepie tradycyjnym możemy więc wyłącznie w sytuacji, gdy sprzedawca umożliwia taką czynność. Przed zakupem – zwłaszcza prezentu, warto więc upewnić się, czy zwrot będzie możliwy i na jakich zasadach np. w jakim terminie, po okazaniu dowodu zakupu, w oryginalnym, nieotwartym lub nieuszkodzonym opakowaniu, bez zerwanej metki i ceny. Sklep może też dokonywać tylko wymian lub proponować inne rozwiązania np. zwrot równowartości ceny na terminową kartę podarunkową.

Jeżeli dowiadujemy się o możliwość zwrotu w sklepie, który nie prowadzi stałej polityki przyjmowania zwrotów, warto udokumentować, że umówiliśmy się ze sprzedawcą na zwrot nietrafionego prezentu np. poprzez odpowiednią adnotację na paragonie.

W wyjątkowych sytuacjach możność zwrotu rzeczy w terminie 14 dni zapewnia nam prawo – np. wtedy, gdy kupujemy na odległość (przez internet, z katalogu wysyłkowego) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (na pokazach, wycieczkach połączonych z prezentacją produktów).

Jeżeli rzecz jest wadliwa podlega natomiast reklamacji.

Więcej na ten temat, jak również o reklamacji nieudanego wyjazdu świątecznego lub imprezy sylwestrowej oraz o zakupach fajerwerków na stronie:  https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=13855