Prezenty przez internet. Porady UOKiK.

23

     Z roku na rok coraz więcej osób kupuje prezenty przez internet. Jest to wygodne – nie trzeba stać w kolejce, zakupy można zrobić szybko bez wychodzenia z domu a wybór jest bardzo szeroki. UOKiK przypomina Mikołajom o podstawowych zasadach świątecznych e-zakupów.

  • Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty przedświąteczne. Zawsze sprawdź, czy na stronie podane są dane przedsiębiorcy m.in. jego adres (w przypadku sprzedawców spoza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione).
  • Sprawdź opinie o sprzedawcy na niezależnych portalach. Zwróć uwagę na to kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii oraz kiedy były one dodane.
  • Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania (musisz wypełnić i odesłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy – gotowy formularz). Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności.
  • Ponosisz koszt zwrotu towaru.
  • Zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania – możesz go sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeśli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
  • Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, choć może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu.
  • Masz prawo do reklamacji (jeżeli produkt ma wadę możesz go zareklamować do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru).
  • Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać korzystając z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Więcej informacji na stronie https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

Pomoc dla konsumentów:

tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka,

e-mail: porady@dlakonsumentow.pl